Thursday, April 15, 2010

Pendedahan Seks: Realiti atau Fantasi

Ketika berada dalam sebuah program, saya duduk bersembang dengan beberapa rakan yang telah ama bergiat dalam program-program kefasilitatoran bagi remaja-remaja berisiko tinggi. Seorang daripada abg otai memulakan perbicaraan, "Ummah is falling, namun ramai di antara kita bermimpi bahawa Islam sedang menuju puncak. Ya usaha-usaha nampak begitu banyak ibarat pokok tualang yang tinggi. Akan tetapi akarnya pendek sejengkal. Ditiup sahaja bakal menumbangkan pokok tersebut."

Aku tersentak mendengar pernyataan beliau. Tidak mengapa, biar aku dengar dahulu.

Abang tersebut menambah. "Tak percaya, abg ada pergi prog untuk 70 orang pelajar darjah enam di sekolah ******. Waktu sesi muhasabah tu abg tanyalah. Berapa orang kat sini yang tengok video lucah. Ko rase brape org?"

"Mmmm.. separuh kot." Aku menibai. "Agak2 laa separuh, budak darjah 6 kot. takkan laa separuh. tak ramai pun, semua jer" dengan selamber dia menjawab. Aku menelan air liur. "Lepas tu ada masa abg korek laa. Ko tengok video lucah camne." Ada seorang pelajar menjawab " Banyak je kat ***tube ngn **** ".

Abang tersebut memandang aku. "Ko pernah dengar tak?" Abang tersebut menyoal aku. "Youtube tau laa bang." Aku menjawab. "Ah tipu laa, kalau kau tak tau, baik ko pg bunuh diri sekarang jugak" (Haha kelakar laa tu, asal aku nak kena bunuh diri plak..hehe).

Abang tersebut meneruskan cerita. "Abang tanya kat budak tu, kamu tgk video lucah tu, takkan mak bapak kamu tak tahu". Adik tersebut menjawab "Alaa saya tgk kat bilek, mana derang tau". "Kamu duduk bilik sorang-sorang ke?". "Tak adalah, saya duk ngn adik". "Habis adik tak tau"."Tau, dia pun tgk sama". "Adik kamu darjah berape?"."Darjah 4, bang". Aku cuba menelan air liur lagi, namun ternyata air liur ku sudah kering setelah berkali-kali menelan air liur.

Bayangkan kalau darjah 4 sudah mula menonton vidoe lucah. Apa yang akan berlaku lima tahun akan datang. Apa yang ingin dilihat oleh beliau pula??? Bermula daripada menonton video bersama, apa lagi yang bakal dilakukan bersama. Yang lebih teruk dan parah bukan hanya seorang yang menonton video lucah, bahkan semua yang menyertai program tersebut. Ini baru 70 pelajar dari satu sekolah, bagaimana pula sekolah yang lain.

Abang tersebut meneruskan cerita. "Tu baru muqaddimah (baru muqaddimah???). Lpas tu abang tanya. brape orang pnah guna dadah. Kau tau bape orang angkat tangan". Aku sekadar buat tak tau (malas aku nak jawab, mesti salah). "Ada laa dekat 16 orang angkat tangan. Bila aku tanya kat sorang budak tu. Kau dapat dadah dr maa? Adik tu menjawab "Abg saya punya". Abang tersebut terus mengasak "Habis abang kau tak marah ko amek dadah dia". Adik tu dengan selamber menjawab "taak, waktu tu dia tengan tidur dgn awek dia". "Abang kau umur brape". "Tingkatan 4". "Hambik kau, tingkatan 4 tidur skali dekat rumah macam suami isteri". Aku sekadar senyum tidak bermakna.

"Ada lagi", abang tersebut menyambung. "Brape orang pernah buat zina?". Beberapa tangan kelihatan di udara. Abang tersebut seakan tidak percaya. "Korang tau tak zina tu apa?". Ada diantara adik-adik tersebut menjawab. "Ala romen2 bang". "Romen-romen tu macam mana?". Ada seorang dengan beraninya menjawab "Ala cium2, pastu bagi masuk la". Aku ternganga. "Ooo, tau ye. Haa bape orang yang dah buat, angkat tangan". Abang tersebut hanya tersenyum sinis. "12 orang kau tau, 12 orang budak hingusan darja 6 dah buat ZINA". (Uish ini gila)..

Abang tersebut semakin teruja meneruskan cerita."Aku tanya kat sorang budak ni, camne kau boleh 'main' plak?". Budak tu menjawab, "mula-mula saya tgk blue ngan kak saya". "Kakak kau umur brape?". "Tingkatan 2 bang". "Lepas tu". "Tengah tgk tu kakak saya pegang..................... (sehinga ke penghujungnya). Abang tersebut menyerang aku, "Kau nak cakap apa lagi, budak umur 12 tahun dah buat zina tu dah dikira teruk. Buat zina dengan kakak sendiri tu dah gila teruk. Kakak umur 14 tahun ni yang ajak adik dia umur 12 tahun buat zina, ini gila ba*i teruk". Aku pura-pura buat selamber, Dalam hati, tuhan sahaja yang tau. Pada mulanya aku agak curiga dengan apa yang diceritakan. Betul ke, atau abang ni 'goreng' je lebih.

Ketika muhasabah, aku meminta adik2 kumpulan aku tulis apa dosa yang pernah diaorang buat sebagai pengakuan. (Sebagai dipendekkan cerita laa). Setelah dibaca. Ada 2 orang adik perempuan tingkatan dua pernah buat ringan-ringan dengan teman lelaki mereka. (cium2, peluk2 & love bite). "Ya Allah, Kau ampunilah dosa mereka, dan hindarilah mereka daripada terjebak dalam lembah kemaksiatan itu lagi". Sangat sedih dan tidak disangka2. Sekali tengok, Tidak nampak bahawa mereka ini terjebak dengan perbuatan-perbuatan seperti itu. Tetapi hakikatnya, ini bukannya sesutu yang aneh.

Kalau inilah generasi yang dilahirkan, maka tidak hairanlah gejala seks bebas, sumbang mahram, rogol dan buang bayi terus meningkat. Apakah yang akan akan berlaku pada masa akan datang? Adakah video lucah akan ditayagkan di kaca televisyen sebagaimana tayangan kartun sekarang? Tidak mustahil boleh berlaku. Andai sekarang laman-laman web ini berterusan dibenarkan untuk dilayari oleh masyarakat Malaysia. Adakah akan bertambah pasangan-pasangan yang berkesedudukan tanpa ada ikatan yang sah? Atau seks itu ibarat permainan guli yang boleh dimainkan dengan sesiapa pun tanpa mengira hubungan? Adakah kita akan menunding jari kepada pelbagai pihak? Siapakah yang bersalah? Banyak persoalan dan kemungkinan yang boleh dibangkitkan.Namun apakah tindakan kita? Di mana kita?......

Wednesday, April 7, 2010

Sistem pendidikan berjaya mendidik remaja untuk solat. Setuju atau tidak.

Sistem pendidikan berjaya mendidik remaja untuk solat. Setuju atau tidak.

Ketika menunaikan solat jumaat di Kg Baru baru-baru ini, melintas di hadapan saya seorang pemuda yang berpakaian ala2 rock dengan rambut yang diwarnakan. Lantas beliau ditegur oleh ‘member’ beliau, “Weh, reti rupanya kau pegi solat Jumaat”. Pantas beliau menjawab “Oii Jumaat tak ley tinggal, seminggu skali kot” sambil bergelak ketawa. Membernya terus menyerang “Pastu semayang yang lain ko tinggal kan”. Pemuda itu tersentak dan hanya mampu tersenyum kambing.

Inilah sebahagian ragam umat Islam di Malaysia dan terdapat pelbagai lagi ragam yang jauh lebih teruk daripada ini. Sangat menghairankan apabila manusia sanggup untuk melaksanakan solat jumaat yang mengambil masa yang lama (jika mendengar khutbah) dan berada dalam keadaan bersesak, tetapi meninggalkan solat2 lain yang boleh dilakukan dalam masa tidak sampai 10 minit, Namun inilah realiti yang harus menjadi cabaran para pendakwah bagi menarik kembali manusia untuk kembali mendekati solat yang merupakan tiang agama.

Kajian yang dibuat menunjukkan bahawa hanya 15-20% umat Islam di Malaysia yang menunaikan solat 5 kali sehari. Manakala lebih 80% umat Islam tidak menunaikan solat secara penuh. Inilah hakikat yang perlu diterima oleh semua umat Islam di Malaysia.

Pada mulanya saya sendiri meragui peratusan yang didedahkan oleh Datuk Dr. Mohd Fadzilah Kamsah dalam salah satu program beliau. Namun inilah reality yang saya lihat di kalangan mahasiswa universiti dan juga pekerja2 di tempat saya melakukan latihan praktikal saya. Penglibatan saya dalam bidang fasilitator kepada remaja sekolah juga membuka mata saya untuk mula meyakini fakta ini dan merasakan kemungkinan jumlah mereka yang tidak solat ini mungkin akan terus meningkat.

Soalan ini sering saya tujukan kepada adik2 peserta program kami dan terdapat pelbagai jawapan yang diberikan oleh mereka. Dalam yang boleh dikatan ada juga menunaikan solat, rata-rata hanya menunaikan 2/3 kali solat sahaja dalam sehari. Dan ada juga yang mengatakan bahawa kali terakhir beliau menunaikan solat adalah pada kem yang lepas. Terdapat juga dikalangan peserta perempuan yang berpura2 tidak boleh solat dan akhirnya mengaku mereka sebenarnya tidak tahu untuk solat.

Inilah hasil daripada kegagalan sistem pendidikan Islam dalam Negara ini di mana anak2 hanya diajar cara-cara solat dan bukannya dididik untuk menunaikan solat. Manakan tidak, biasanya tiada usaha yang dilakukan bagi memastikan setiap pelajar menunaikan solat ketika waktu persekolahan. Selain daripada itu kedudukan surau yang tidak sratergik dan ada diantaranya tidak menyediakan kemudahan tempat berwuduk di mana para pelajar harus mengambil wudhu’ dalam tandas ataupun paip2 berhampiran.

Sepatutnya ada usaha yang lakukan bagi membendung masalah pelajar yang tidak tahu untuk solat. Mungkin perlu diadakan pemeriksaan bagi menguji pengetahuan para pelajar walaupun mereka berada di sekolah menengah dan usaha ini harus diteruskan dengan tindakan susulan bagi membantu mereka untuk menguasai ilmu solat. Namun ujian ini seharusnya dilakukan pada tahap penguasaan yang lebih tinggi berbanding dengan ujian mereka di sekolah rendah dan setiap pelajar wajib untuk melepasi ujian ini.

Hal ini termasuklah kegagalan ibu bapa yang tidak menunjukkan contoh yang baik buat anak mereka. Ada di antara ibu bapa yang menghantar anak mereka ke sekolah agama dengan mengharapkan anak2 mereka menjadi anak yang baik. Setelah mendapat didikan yang baik di sekolah, segala2nya musnah apabila pulang ke rumah dengan sikap yang ditunjukkan oleh ibu bapa mereka.

Selain daripada itu, tiada usaha daripada pihak masjid bagi menggalakkan anak-anak muda untuk mendekati masjid. Usaha lebih ditumpukan untuk mencantikkan masjid selain daripada untuk tujuan pembesaran bagi menampung jumlah mereka yang dating untuk solat raya yang hanya diadakan 2 kali setahun. Biarkan sahaja mereka yang lambat ketika solat hari raya peluang untuk menginsafi diri sama ada berpanas ataupun berhujan (ini baru dunia). Bahkan tidak wajib pun untuk mereka menunaikan solat sunat ini. Bukanlah saya tidak menggalakkan orang untuk dating menunaikan solat sunat hari raya, namun adalah lebih penting untuk ada usaha daripada pihak masjid bagi mendekati para remaja. Cuba bayangkan kalau dibuat gelanggang futsal tertutup dalam kawasan masjid. Bukan sahaja dapat menarik remaja untuk dating ke masjid bahkan dapat memastikan mereka bermain dalam keadaaan menutup aurat. Pihak masjid boleh mengenakan yuran yang murah dalam masa yang sama menyediakan ruang2 tazkirah ringkas dan mungkin juga hanya memperdengarkan ceramah-ceramah menarik ketika mereka bermain. Banyak lagi usaha yang boleh dilakukan bagi menarik minat remaja bagi mendekati masjid. Janganlah mengharapkan pertandingan musabaqah semata-mata bagi menarik kehadiran para remaja untuk datang ke masjid sedangkan rata-rata mereka “ummi”(tidak reti membaca dan menulis).

“Ajaklah ke jalan Tuhan kamu dengan hikmah (kebijaksanaan) dan dengan cara yang baik dan berdebatlah dengan baik.”
(Surah al-Nahl : 125)

Cinta Bukan Pada Nama

Cinta Bukan Pada Nama.....

Hari-hari yang berlalu membuatku gusar,
Nama mu yg sering ku sebut-sebut bakal hilang ditelan zaman
Hari-hariku seakan muram
Seakan keliru dengan kehendak semasa

Hatiku tertanya-tanya,
Kenapa?
Mengapa?
Bagaimana?
Bila?
Siapa?
Timbul satu demi satu persoalan dalam benak fikiranku
Silih berganti seakan tidak mahu berhenti

Bisikan halus mula bermain dalam kotak fikiranku
Aku mula mencari tempat berpaut agar aku tidak rebah
Aku mula mencari ramai agar aku tidak sepi
Mujur masih ada tangan yang setia menanti
Sedia terhulur ketika aku tidak gagah berdiri

Aku seakan mampu bernafas semula
Ku pusatkan pandangan ku ke hadapan
Endahkan saja rintangan di kiri dan kanan

Ku susun langkah baru
Ku kumpul tenaga agar berpadu
Ku mohon pada-Nya agar kita bersatu
Terus melangkah maju

Ku sedar perjuangan ini masih jauh
Kerjanya masih banyak
Dan masih ramai yang menanti

Ku takkan berhenti
Kerana ku tahu cinta bukan pada nama
Namun kerana cinta padaNya
Akan ku terus sebarkan inspirasi…

4.00 pm (18/02/2010)
Wisma Sime Darby

Updated 9.38am (23/02/2010)

Tuesday, April 6, 2010

Manyelusuri Serambi Mekah 3

Hari terakhir rombongan kami berada di bumi Kelantan banyak dihabiskan di sekitar Kota Bharu semata. Setelah menjemput Ibu saya dan beberapa lagi ahli rombongan yang tiba di Kelantan menggunakan laluan  udara, kami terus bergerak menuju ke bangunan perhubungan negeri untuk satu sesi dialog bersama dengan tuan rumah. Satu tragedi yang mungkin tidak dapat dilupakan oleh sebahagian ahli rombongan adalah di mana sebahagian daripada mereka telah tersangkut dalam lif akibat daripada menaiki lif lebih daripada had yang dibenarkan (had maksimum 8 orang, dalam lif 13 orang). Kelam kabut jadinya. Namun dengan pertolongan pihak penganjur, lif dapat dibuka semula apabila juruteknik dating membantu. Perjumpaan diteruskan dengan beberapa perbahasan yang bernas dan membina.
 
Disebabkan tidak terikat dengan perjumpaan yang berlangsung, saya mengorak langkah untuk ronda-ronda di sekitar kawasan tersebut. Bermula dengan meninjau-ninjau kedai-kedai di kawasan berhampiran sehinggalah sampai ke pasar MPKB yang bakal diruntuhkan tidak lama lagi. Namun tiada satu barang pun yang dibeli untuk diri sendiri (haha kedekut). Saya sekali lagi datang ke pasar MPKB, namun kali ini bersama dengan ibu tercinta. Akhirnya dapat juga ole-ole untuk dibawa pulang (Mama bayar, takkan nak tolak..huhu).
 
Setelah menjamu makanan tengahari, perjalanan diteruskan menuju ke JKR 10 atau lebih dikenali dengan kediaman Menteri Besar. Di sini kami disambut oleh YB Nik Amar untuk satu sesi dialog mengenai situasi sebanar negeri Kelantan. Beberapa info menarik mengenai negeri ini dapat digarap oleh peserta rombongan. Antaranya ialah bagaimana Kelantan menjadi sumber rujukan dan penyelidikan pelbagai pihak mengenai keharmonian suasana beragama walaupun berada dibawah pemerintahan Ulama’ Islam. Di Kelantan terdapat tiga patung utama Budha yang terdiri daripada patung berdiri, duduk dan berbaring. Mungkin ada yang mempersoalkan kenapa semua ini dibiarkan dalam masa yang sama mengatakan akan menegakkan syariat Islam secara total. Namun inilah keindahan serta keharmonian Islam yang tidak menekan atau menindas agama lain dalam memenuhi kepercayaan agama mereka. Bahkan tuan guru telah mengadakan pertemuan tahunan dengan ketua-ketua agama dalam majlis bebuka puasa sehingga ada diantara para jemputan yang bukan Islam yang turut berpuasa pada hari tersebut. Yang lebih mengejutkan, duta besar jepun telah meminta kebenaran untuk turut bersama dalam majlis tersebut pada tahun lepas dan beliau turut sama berpuasa dan mengikuti solat Maghrib berjemaah (sekadar meniru pergerakan daripada belakang). Inilah indahnya Islam.
 
Kami berangkat pulang dalam jam lima dan perjalanan lebih 10 jam amat meletihkan… 

Monday, April 5, 2010

Manyelusuri Serambi Mekah 2

Sambungan...

Usai bertemu dengan Tuan Guru, Kami meneruskan perjalanan ke Purnama Inn yakni tempat penginapan kami. Setelah mandi manda perjalanan di teruskan ke Rantau Panjang (Let's shopping...huhu). Tapi kami singgah sebentar di program cakna rakyat. Sangat meriah. Ada pertandingan burung cantik (????), pertunjukan boxing kelantan, nasyid dan sukaneka. Menarik laa..

Namun perjalanan ini tidak sah klau tanpa ujian. Jam waktu itu menunjukkan pukul 10.30, dalam perut ada yang mengadakan konsert rock (hehe). Niat di hati mahu makan makanan tradisi kelantan, nasi dagang Yang kelakarnya dah laa tidak dapat menjamah nasi dagang, tapi makan makanan yg boleh didapati di KL (burger dan sebagainya). Tak apalah, inilah rezeki, Alhamdulillah. Destinasi seterusnya adalah pusat bebas cukai Rantau panjang. Tersenyum makcik-makcik ni. Niat dalam hati ada juga barang yang ingin dibeli, tapi setelah tiba di sana, semua nafsu untuk membeli mati.

Setelah romongan puas bershopping, pengembaraan diteruskan menuju ke Baitul Taubah, Pasir Puteh  (Tempat pemulihan penagih). Tempat ini didirikan atas inisiatif beberapa hamba Allah yang merasakan sistem yang digunakan di pusat serenti GAGAL. Boleh dikatakan 3/4 "graduan" pusat serenti kembali menagih semua. Atas dasar itu pusat ini ditubuhkan sebagai sistem pemulihan berdasarkan ajaran Islam. Pusat pemulihan ini hanya menerima mereka yang datang secara sukarel untuk mempernbaiki diri. Perkara yang menjadi fokus di Baitul Taubah ini adalah pengukuhan sistem pertahanan dalaman setiap penagih. Mereka akan dididik dengan asas syariat Islam dan diperkuatkan lagi dengan amalan-amalan sunat yang lain seperti zikir dan puasa. Alhamdulillah, didapati sistem ini lebih baik di mana peratusan mereka yang kekal bersih daripada najis dadah adalah sebanyak 65%.

Kemudian bas meneruskan perjalanan menuju ke salor, di mana kami dibawa ke kawasan sawah padi. Pada awalnya hati ini tertanya-tanya kenapa mahu ke sawah padi, padahal Kelantan bukanlah negeri yang terkenal dengan penanaan padi. Akan tetapi kawasan sawah yang kami pergi ini berbeza. Di sini padinya ditanam secara organik. Apakah yang dimaksudkan dengan organik? yang dimaksudkan dengan organic ialah semua proses yang digunakan bagi mendapatkan hasil padi tidak menggunakan bahan kimia proses seperti yang biasa digunakan dalam baja komersil dan racun. Hasilnya padi yang diperolehi bebas daripada bahan kimia dan juga proses tanaman ini menjaga ekosistem sedia ada di bumi ini. Hal ini kerana tanah sawah tidak tercemar dengan bahan kimia, air sawah juga bebas daripada bahan kimia dan hidupan lain bisa hidup dengan aman di kawasan sawah. Selain daripada usaha untuk mendapatkan hasil tanaman yang lebih berkhasiat, proses tanaman seperti ini juga dilakukan sebagai satu usaha untuk mengatasi masalah pemanasan global yang hangat dipbincangkan di pentas antarabangsa. Dan yang lebih menarik, kos untuk tanaman sawah secara organik ini lebih murah daripada cara biasa malah hasilnya juga lebih banyak. Tahniah diucapkan kepada YB Husam atas usaha beliau yang mengagumkan ini.

Seterusnya kami menuju ke rumah YB Nik Amar di Panchor untuk menikmati makan malam dan aklhirnya pulang semula ke Purnama Inn untuk melelapkan mata. Memang penat, tetapi apalah sangat penat yang ditanggung berbanding pengalaman dan ilmu yang didapati. Benarlah pepatah melayu "Jauh perjalanan, luas pemandangan". 


Saturday, April 3, 2010

Manyelusuri Serambi Mekah

Alhamdulillah, Allah telah memberi diri ini peluang untuk sekali lagi menjejakkan kaki di bumi bertuah ini. setelah sekian lama berhajat untuk datang ke tanah purnama ini, akhirnya impian ini dipenuhi oleh Allah. Alhamdulillah.

Perjalanan ku bermula dari jalan raja laut. Setelah singgah di beberapa destinasi utk mengisi minyak dan berehat sebentar, akhirnya kami sampi di bumi Kelantan Darul Naim. Singgah di Masjid Machang untuk solat Subuh. Alhamdulillah, satu kebanggan melihat 3 saf penuh untuk solat subuh di masjid.

Seterusnya menuju ke destinasi utama, PULAU MELAKA. Bertemu dengan seorang ulama' dan pemimipin yg amat dihormati. Semoga Allah memberi kekutan kepada beliau untuk terus berjuang di jalan Nya. Berebut-rebut masing-masing nak ambil gambar (termasuklah saya..hehe), namun terpancar wajah yg tidak selesa di muka beliau. ulama' tidak sama dengan artis. Mereka tidak mengejar glamour. Yang mereka inginkan adalah supaya sumbangan mereka dapat mendekatkan manusia kepada Allah. Namun adakah mengambil gambar dengan beliau akan mendekatkan diri kita dengan Allah. Adakah semata-mata untuk menunujuk-nunjuk. Mmm.. tanyalah diri sendiri.

Sekian sahaja buat waktu ini. Bersambung...

Pengkalan Chepa 11.11

Thursday, April 1, 2010

Kebahagiaan

Di Sini Permulaan Kita

Assalamualaikum..

Salam kebahagiaan untuk semua..

Syukur kepada Allah kerana dengan izin-Nya dapat juga saya menunaikan hasrat atau cta-cita saya untuk memiliki blog sendiri. Harapnya dengan adanya blog ini, dapatlah saya merealisasikan impian saya untuk menjadi seorang penulis. Mungkin saya bukanlah seorang penulis yang baik, namun sesuatu itu tidak akan terjadi tanpa adanya permulaan. Maka inilah permulaan saya dan saya berharap semoga usaha saya ini mendapat keredhaan Allah serta diberikan Taufiq dan Inayahnya agar apa yg saya kongsikan dalam blog ini dapat memberi manfaat kepada saya dan orang lain. Semoga saya dapat istiqamah dalam meneruskan usaha saya untuk berkongsi dengan semua..

WAllahu a'lam..

Bukit Keramat 7.37 am