Thursday, July 7, 2011

Benih yang harus disuburkan..

Adakalanya terasa kagum dengan sifat serta perwatakan orang belum Islam. Terasa diri amat jauh kalau hendak dibandingkan dengan mereka. Sedangkan sepatutnya sebagai Umat Islam, kitalah yang dikatakan sebaik-baik umat. Namun kita dapat melihat orang belum Islam lebih banyak mengamalkan Islam daripada segi kehidupan berbanding dengan orang Islam sendiri. Sehinggakan ada dalam kalangan orang yang berhijarah kepada Islam mengatajkan “Mujur aku menemui Islam sebelum berjumpa dengan orang Islam. Jikalau aku menemui orang Islam dahulu, belum tentu aku akan tertarik dengan agama yang indah ini”. Terbukti bahawa Islam yang dianuti oleh rata-rata orang Islam hanyalah sekadar ritual semata-mata bahkan lebih teruk jika ianya sekadar mengisi status agama penganut tersebut.

Sungguh banyak yang boleh diceritakan mengenai kebaikan yang ditunjukkan oleh mereka yang belum islam dan ianya meliputi pelbagai sudut sama ada daripada segi kerajinan, kebersihan, kejujuran, disiplin, murah hati dan banyak lagi. Tentu kalian banyak mendengar cerita-cerita tentang ini.

Satu yang jelas boleh dijadikan perbandingan ialah bagaimana reaksi masyarakat Jepun berbanding masyarakat Aceh selepas ditimpa badai Tsunami. Mereka begitu berdisiplin menunggu bantuan bahkan segala kesulitan dan kesenangan dikongsi bersama. Kita pernah mendengar bagaimana seorang budak yang baru sahaja menerima makanan yakni sebungkus roti, telah berkongsi roti tersebut dengan mereka yang masih dalam barisan menunggu giliran mereka untuk mendapatkan makanan sedangkan dia juga dalam keadaaan yang lapar. Bukan setakat itu, kita juga mendengar mengenai kedai-kedai di sana yang langsung tidak menjadi mangsa ropakan ataupun kecurian.

Namun situasi amat berbeza boleh dilihat di Aceh. Keadaan sangat tidak teratur bahkan rumah-rumah dan kedai-kedai menjadi tumpuan para pencuri yang mengambil kesempatan ketiadaan penghuni dalam bangunan. Bahkan ada mayat yang kehilangan anggota akibat dipotong untuk mendapatkan barangan kemas. Satu sahaja persamaan yang boleh dilihat, bantuan yang datang daripada pertubuhan bukan Islam lebih pantas tiba berbanding dengan bantuan daripada Orang Islam.

Mengapa agaknya ini terjadi sedangkan dalam Islam kita dianjurkan untuk berlumba-lumba melakukan kebaikan serta lain-lain amalan serta sifat yang mulia. Ini kerana kita sebagai umat Islam tidak serius mengamalkan ajaran Islam. Ianya ibarat sebuah benih yang baik, namun tidak disuburkan serta dijaga yang baik dan akhirnya mengeluarkan pokok yang rosak. Berbeza dengan mereka yang belum Islam. Mereka ibarat benih yang tidak sempurna, namun disuburkan serta dijaga dengan nilai-nilai yang baik hingga menjadikannya pokok yang baik namun tidak sempurna.

Saya mengatakn ianya tidak sempurna kerana ianya berasaskan sesuatu yang bersifatkan sementara dan berkepentingan. Dilakukan sama ada untuk mendapatkan balasan dunia ataupun demi memuaskan hati sendiri. Akan tetapi semua ini terhad dan tidak berkekalan. Sebagai contoh seorang jurujual diminta senyum bagi melariskan produk ataupun seseorang itu membuat kebaikan demi dipuji ataupun dihargai. Namun apakah aka nada senyuman jika jualan tetap tidak memberansangkan ataupun adanya kebikan jika yang diterima adalah cemuhan dan penghinaan. Tidak mungkin sesuatu itu bias berkekalan andai ianya berasaskan sesuatu yang sementara.

Berbeza sekiranya kita bandingkan dengan peribadi Islam sejati. Kita mengetahui bagaimana Rasulullah tetap menyuapkan makanan dengan penuh kasih sayang kepada seorang perempuan yahudi sedangkan baginda sendiri dicemuh oleh perempuan tersebut. Ini semua dilakukan kerana atas dasar cinta baginda kepada sesuatu yang kekal sempurna yakni Allah s.wt. Ianya bukan bersifat sementara dan tidak mengharakpkan kebaikan demi kepentingan sendiri.

Banyak lagi sejarah yang boleh kita soroti seperti kisah Ikrimah yang cedera parah dan kehausan. Namun apabila ditawarkan air kepadanya, beliau mendahulukan sahabat yang lain sedangakn beliau juga mengalami rasa haus yang sama. Namun ketika mahu diberi minum sahabat itu terdengar rintihan sahabat yang lain dan mengisyaratkan untuk diberikan kepada sahabat itu. Sehingga ketiga-tiganya meninggal dunia dalam keadaan mengutamakan saudaranya yang lain. Inilah akhlak Islam sebenarnya dan ianya jauh lebih hebat berbanding kisah budak di Jepun itu.

Hal ini diibarakan dengan sebuah benih yang baik serta disuburkan serta dijaga dengan baik sehinggakan melahirkan pokok yang terbaik. Maka marilah kita suburkan benih-benih kebaikan dalam diri kita dan peluang itu lebih baik memandangkan Ramadhan yang bakal tiba tidak lama lagi.

0 comments: